سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024

عضو شوراي برنامه ريزي حوزه علميه خراسان با اشاره به لزوم تقویت فضای آزاد اندیشی در حوزه های علمیه، گفت: در اين فضا طلبه مي‌تواند رشد و بالندگي علمي داشته باشد .

به گزارش خبرنگار خبرگزاري حوزه  از مشهد، حجت الاسلام و المسلمين سيدآبادي در ادامه بازديد اعضاي شوراي برنامه‌ريزي مديريت حوزه علميه خراسان از مدارس علمیه، در جمع طلاب مدرسه علميه اهل البيت (عليهم السلام) سبزوار، اظهار داشت:  با توجه به امكانات و ظرفيت‌هايي كه در پرتو نظام مقدس جمهوري اسلامي ايجاد شده است، باید به رونق حوزه های علمیه پرداخت.

عضو شوراي برنامه ريزي مديريت حوزه علميه خراسان با اشاره به پايه‌ريزي حلقه‌هاي علمي مخفی در زمان امام سجاد (ع)، ادامه داد: تفقه در دين انگيزه و دغدغه اهل بيت (ع) بوده است؛ تفقه در دین به معني دين شناسي و فهم درست دين است.

حجت الاسلام و المسلمين سيدآبادي با تأكيد بر اين كه رسالت اصلي ائمه(ع)، تبيين و تفسير معارف دين با نگاه وحياني بوده است، گفت: فلسفه وجودي حوزه هاي علميه، تفقه در دین با تاسی به سیره و روش اهل بیت(ع) است.

وي با اشاره به این که جامعه‌اي در مسير دين استوار مي‌ماند كه فهم و درك درستی از آن داشته باشد، افزود: حوزه‌هاي علميه بايد در زمينه تفقه در دین و ارائه آن به جامعه كوشا باشند .

حجت الاسلام و المسلمين سيدآبادي تاکید کرد: آنچه در اين مقطع حساس بايد به عنوان خط و رسالت اصلي روحانيت مورد اهتمام و همت قرار بگیرد، افزایش فهم ديني مردم است.

استاد حوزه علمیه مشهد با بيان اين كه روحانيت شجره طيبه‌اي است كه به عنوان ارائه دهنده معارف دینی شناخته مي‌شود، اظهارداشت: طلاب باید براي كارآمدي و اثرگذاری در جامعه، قواعد و معلومات علمي و فكري مختلف را فراگرفته تا بتوانند با فهم درست دين، مردم را با معارف دینی آشنا كنند.

عضو شوراي برنامه ريزي مديريت حوزه علميه خراسان، لازمه اين امر را دوري از نگاه سطحی به مسائل علمي دانست و تصريح كرد: نبايد در محيطي بسته به فراگيري مسائل و فرمول‌هاي علمي پرداخت و با فضاي جامعه بيگانه و بي تفاوت بود.

وي با اشاره به لزوم تقویت فضای آزاد اندیشی در حوزه های علمیه، گفت: در اين فضا طلبه مي‌تواند رشد و بالندگي علمي داشته باشد و افق دورتري را در زندگي خود ببيند.

حجت الاسلام والمسلمین سید آبادی، حكمت را علم آميخته با عقل دانسته و  با بیان خاطره‌اي از استاد خود،‌ آيت الله العظمي خامنه‌اي، ابرازداشت: معظم له مي‌فرمودند كه در قنوت نماز شب‌ "اللهم اجعلنی مجدد دینک و محیی شریعتک" را از خداوند متعال مي‌خواستيم.

استاد حوزه علمیه مشهد همچنین بر تقويت ارتباط طلاب با امام زمان (عج) و قرائت روزانه دعاي عهد تأكيد کرد و ابراز داشت: طلبه به عنوان سرباز حضرت ولي عصر (عج) بايد به حضرت عشق بورزد و تأييدات و توجهات ایشان را طلب نمايد و از اين امور غافل نشود.

حجت الاسلام والمسلمین سیدآبادی با تاکید بر لزو استفاده طلاب از فرصت طلبگی، اظهار داشت: نور علم فقط با درس خواندن حاصل نمي‌شود، بلكه بايد بستر تابش نور را با طريق خالص و پاك شدن، ايجاد كرد.

عضو شورای برنامه ریزی حوزه علمیه خراسان در پایان با اشاره به پيشينه فرهنگي سبزوار، ابراز داشت: مسئولان باید با همكاري و همفكري علماي شهر نسبت به رشد كمي و كيفي حوزه علمیه این شهرستان اقدام كنند.

برپایه این گزارش، حجت الاسلام و المسلمين سيدآبادي همچنین در این سفر از مدرسه علميه حضرت نرجس (سلام الله عليها) سبزوار بازديد كرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha